رگ های عنکبوتی

واریس پا

رگ های عنکبوتی

رگ های عنکبوتی و واریس به دلیل ضعف یا آسیب در رگ ها ایجاد می‌شوند. وریدهای واریسی معمولاً بزرگتر هستند و هر دو روی پوست قابل دیدن هستند. معمولاً رگ‌های عنکبوتی و واریس‌های بزرگ در پاها رخ می‌دهند اما این مویرگ‌های عنکبوتی روی صورت،سینه و سایر قسمت های بدن را نیز درگیر می‌نماید.

رگ‌های عنکبوتی ممکن است به رنگ آبی، بنفش یا قرمز باشند. همچنین ممکن است به شکل خطوط نازک، تارها یا شاخه‌ها ظاهر شوند. مردم گاهی از آنها به عنوان رگ‌های نخی شکل نیز یاد می‌کنند.

واریس عنکبوتی رگ های عنکبوتی

 

درد رگ‌های عنکبوتی

به طور معمول، این مویرگ‌های عنکبوتی دردناک یا مضر نیستند، اما اکثر بیماران آنها را به دلایل زیبایی درمان می‌کنند و همچنین اگر این مویرگ‌ها باقی بمانند میزان آن‌ها افزایش یافته و نقاط دیگر را درگیر می‌کنند. روش های درمانی زیادی هستند که می توانند رگ‌های عنکبوتی را از بین ببرند یا ظاهر آنها را کاهش دهند. در این مقاله علل رگ‌های عنکبوتی که به عنوان تلانژکتازی نیز شناخته می‌شوند و درباره تفاوت آن‌ها با رگ‌های واریسی صحبت می‌کنیم. همچنین درباره نحوه درمان و روش‌های پیشگیری از واریس عنکبوتی توضیح خواهیم داد.

علل مویرگ‌های عنکبوتی

هنگامی که دریچه های داخل رگ ها به درستی کار نمی کنند، رگ های عنکبوتی ممکن است ایجاد شوند. ورید‌ها خون را به قلب برمی‌گردنند. برای جلوگیری از بازگشت جریان خون به عقب، ورید‌ها دارای دریچه یک طرفه هستند که پس از عبور خون از آن بسته می‌شود که دریچه لانه کبوتری نام دارند. اگر این دریچه ضعیف شود یا آسیب ببیند، ممکن است جریان خون در جهت صحیح حرکت نکند و می‌تواند در داخل ورید‌ها تجمع کند. با گذشت زمان، جمع شدن خون می‌تواند باعث برآمدگی در ورید شود و در نتیجه ورید‌های عنکبوتی ایجاد می‌شود.

رگ‌های عنکبوتی روی صورت اغلب نتیجه آسیب رگ‌های خونی کوچک است. افزایش فشار یا آسیب خورشید می‌تواند باعث بروز این مویرگ‌ها شود. رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی اشکال مختلف نارسایی وریدی هستند. هر دو بیماری ناشی از تضعیف یا آسیبدیدگی در دریچه‌ وریدهای پا هستند. با این حال، این دو مورد علائم متفاوتی دارند.

علائم واریس عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی معمولاً عروق کوچک و نازکی هستند که ممکن است صاف یا کمی برجسته باشند. این مویرگ‌ها اغلب آبی، قرمز یابنفش هستند. اگرچه ممکن است کمی ناراحتی ایجاد کنند، اما در بیشتر مواقع بدون درد هستند. رگ‌های واریسی بزرگ‌تر و عمیق‌تر از رگ‌های عنکبوتی هستند. رگ‌های واریسی غالبا پیچ خورده به نظر می‌رسند.

واریس بسته به شدت آن می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

وریدهای واریسی همچنین ممکن است خطر لخته شدن خون و مشکلات گردش خون را در افراد افزایش دهد.

علائم واریس عنکبوتی

 

عامل ایجاد رگ‌های عنکبوتی

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به واریس عنکبوتی را افزایش دهند عبارتند از:

  • ژنتیک: در ۹۰ درصد افراد مبتلا به رگ‌های عنکبوتی، سابقه خانوادگی دخیل می‌باشد.
  • بارداری: افزایش جریان خون و وزن اضافی جنین روی رگ‌های پا در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی شود.
  • جنسیت: رگ‌های عنکبوتی در ۴۱ درصد از زنان ۵۰ ساله و بالاتر رخ می‌دهد. زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان دچار این مشکل می‌شوند.
  • سن: دریچه‌ وریدها با گذشت زمان ضعیف‌تر می‌شوند. همچنین تضعیف ماهیچه های ساق پا که به وریدهای پا کمک می‌کند و آنها را قادر می‌سازد خون را به سمت بالا پمپاژ کنند، ممکن است با بالا رفتن سن فرد سبب ایجاد مویرگ‌های عنکبوتی می‌شود.
  • اضافه وزن: وزن اضافی بدن فشار بیشتری بر رگ‌های پا وارد می‌کند.
  • هورمون ها: داروهای ضد‌بارداری هورمونی و درمان‌های هورمونی برای یائسگی ممکن است خطر ابتلا به رگ‌های عنکبوتی را افزایش دهد زیرا استروژن می‌تواند دریچه های وریدی را ضعیف کند.
  • نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی: رگ های پا باید سخت تر کار کنند تا خون را به سمت قلب پمپ کنند، زمانی که فرد بیش از چهار ساعت در همان وضعیت باقی می ماند تجمع خون موجب ایجاد واریس می‌شود.
  • لخته شدن خون یا آسیب ورید در گذشته:این مورد می‌تواند به دریچه ها آسیب برساند و آنها نتوانند به درستی کار کنند.
  • فشار بیش از حد در ناحیه صورت: این فشار ممکن است به دلیل سرفه شدید، عطسه یا استفراغ باشد. برخی از افراد ممکن است پساز فشار دادن هنگام زایمان دچار رگ‌های عنکبوتی روی صورت خود شوند.
  • نور خورشید: اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث شکستگی رگ‌های خونی و ایجاد رگ های عنکبوتی به خصوص روی صورت شود.

درمان رگ‌های عنکبوتی

اگرچه این رگ‌های عنکبوتی به طور کلی بی ضرر هستند، اما می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی از نظر خارش و زیبایی شوند. برخی ازبیماران به دلایل زیبایی  این مویرگ‌ها را درمان می‌کنند. گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که توسط جراح عروق انتخاب می‌شوند مانند:

  • جوراب واریس

جوراب واریس روی رگ‌های ساق پا فشار می‌آورد. این فشار می‌تواند به بهبود جریان خون و جلوگیری از بروز رگ های عنکبوتی یاواریسی بیشتر کمک کند. جوراب‌های واریس همچنین به کاهش ورم پا و کاهش خطر لخته شدن خون در پاها کمک می‌کنند.

  • اسکلروتراپی

اسکلروتراپی شامل تزریق یک ماده درمانی به طور مستقیم به ورید آسیب دیده است. با این تزریق، وریدهای واریسی به هم می‌چسبند وجریان خون به آن ناحیه بسته می‌شود. این روش می تواند تورم را کاهش داده و باعث کوچک شدن ورید شود. با گذشت زمان، وریدعنکبوتی محو می‌شود. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب ممکن است چندین جلسه درمان نیاز باشد.

  • لیزر مویرگ‌های عنکبوتی

درمان دیگر و جدید مویرگ‌های عنکبوتی استفاده از لیزر‌های جدید می‌باشد که با هندپیس‌های جدید این مویرگ‌ها به طور کامل درمان شده و ظاهر زیبای پا به حالت ابتدایی خود باز می‌گردد.

درمان‌های لیزری نسبت به اسکلروتراپی درمان کم تهاجمی‌تر هستند، زیرا تزریقی وجود ندارد.

  • لیزر اندوواسکولار(درون وریدی)

لیزر اندوواسکولار یک روش جدیدتر برای درمان رگ‌های عنکبوتی و رگ‌های واریسی می‌باشد.جراح عروق یک برش کوچک در ورید آسیبدیده ایجاد می‌کند و سپس یک فیبر لیزری را وارد می‌کند. لیزر مستقیماً گرما را به ورید وارد می‌کند و باعث بسته شدن  آن می‌شود.

درمان رگ‌های عنکبوتی با اسکلروتراپی

 

پیشگیری از رگ‌های عنکبوتی

برخی تغییرات سبک زندگی و نکات مراقبت از خود می‌توانند به جلوگیری از ظهور رگ‌های عنکبوتی جدید یا بدتر شدن مویرگ‌های قبلی کمک کنند.

این موارد شامل:

  • استفاده از کرم ضد آفتاب: استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند به جلوگیری از ایجاد رگ‌های عنکبوتی، به ویژه روی صورت کمک کند. هنگام خروج از منزل برای مدت طولانی، از کلاه برای محافظت در برابر آفتاب استفاده کنید.
  • حفظ وزن متوسط: وزن کم‌تر به کاهش فشار روی رگ ها کمک می‌کند و سبب بهبود جریان خون می‌شود.
  • پوشیدن جوراب‌ واریس:اگر سابقه رگ‌های عنکبوتی در خانواده وجود دارد، پوشیدن جوراب واریس را در مد نظر قرار دهید.
  • تحرک: از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی بدون تحرک خودداری کنید.
  • اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ:لباس‌هایی که در قسمت پاها، لگن  و کر خیلی تنگ هستند می‌توانند جریان خون را محدود کرده و خطر ابتلا به رگ‌های عنکبوتی را افزایش دهند.
  • کاهش استفاده بیش از حد از جکوزی و سونا:گرمای جکوزی و سونا می‌تواند باعث تورم رگ‌ها شود و خطر گشاد شدن و واریسی شدن رگ های پا را افزایش دهد.
  • کاهش مصرف الکل:نوشیدن الکل می‌تواند باعث برافروختگی صورت و شکستگی عروق خونی در برخی افراد شود.
  • ورزش منظم: فعالیت بدنی می‌تواند به بهبود گردش خون و جلوگیری از تجمع خون در پاها کمک کند.
  • بالا گذاشتن پاها:بالا گذاشتن پاها هنگام نشستن یا دراز کشیدن می‌تواند به جلوگیری از تجمع خون در پایین پاها کمک کند.

ویزیت واریس عنکبوتی

جهت بررسی از نظر میزان درگیری پاها و انجام سونوگرافی داپلر می‌بایست به جراح عروق مراجعه کرد. ما در کلینیک واریس با حضور جراحان عروق مجرب(دکتر اردلان سلیمانی و دکتر حسن موحدین) جهت بررسی واریس‌‌های عنکبوتی و انواع درمان‌ها از جمله اسکلروتراپی و لیزر مویرگ‌های عنکبوتی در خدمت بیماران عزیز هستیم. جهت تعیین نویت ویزیت و بررسی واریس‌ها با شماره زیر تماس بگیرید.

۰۲۱۲۵۹۱۷۸۷۸

به این مطلب امتیاز دهید