کلینیک دکتر موحدین

خانه فلبکتومی

فلبکتومی

فلبکتومی چیست؟

فلبکتومی (که میکروفلبکتومی نیز نامیده می‌شود) روشی است که رگ های واریسی را از طریق برش‌های کوچک (جراحی) روی پوست از بین می‌برند. این روش به درمان و مدیریت علائم واریس کمک می‌کند، از جمله این علائم:

• خارش
  • ورم
  • تغییر رنگ پوست
  • درد یا احساس سنگینی در پاها
  • رگ‌های بزرگ یا برآمده روی سطح پوست می‌باشد.

متخصص واریس معمولاً عمل‌های فلبکتومی را همزمان با بستن ورید و جراحی استریپینگ (بیرون کشیدن ورید) در صورت لزوم انجام می‌دهد.

فلبکتومی چیست؟

عمل فلبکتومی برای چه کسانی مفید هست؟

درمان واریس برای هر فردی منحصر به فرد است. ما معمولاً روش های فلبکتومی را برای وریدهای بزرگ‌تر در نزدیکی سطح پوست توصیه می‌کنیم زیرا می‌توان آنها را از طریق برش‌های کوچک برداشت. با این حال، فلبکتومی درمان مناسبی برای همه وریدهای واریسی نیست. در موارد زیر نباید فلبکتومی انجام دهید:

• رگ های واریسی شما در عمق پاها قرار دارند
  • در صورت وجود عفونت پوستی فعال
  • وجود لخته خون یا اگر خطر لخته شدن خون زیاد است

معاینه قبل از فلبکتومی

در اولین ویزیت متخصص واریس، معاینه فیزیکی وریدهای واریسی شما را انجام می‌دهد و در مورد سابقه پزشکی با شما صحبت می‌کند.

ما در کلینیک واریس دکتر موحدین از یک دستگاه سونوگرافی داپلر جهت بررسی میزان جریان خون در رگ های شما استفاده خواهیم کرد. این به ما کمک می‌کند تا ببینیم آیا نارسایی وریدی دارید، (شرایطی که در آن خون به درستی در رگ های شما جریان ندارد)، که منجر به رگ های واریسی می‌شود.

ما نتایج معاینه شما را بررسی می‌کنیم و بهترین گزینه‌های درمان را بررسی می‌کنیم. ممکن است ابتدا درمان های غیر جراحی مانند جوراب های واریس را توصیه کنیم. اگر تصمیم بگیریم که روش فلبکتومی بهترین انتخاب است، شما را برای این عمل آماده خواهیم کرد.

عمل فلبکتومی

ما معمولاً این روش را در اتاق عمل همزمان با روش دیگری به نام بستن ورید در صورت نیاز انجام می‌دهیم.

نواحی روی پای شما را که قصد داریم برش ها را ایجاد کنیم تمیز و استریل می‌کنیم.

یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف رگ شما تزریق می‌شود تا درد جراحی کاهش یابد. جراح عروق شکاف های بسیار کوچکی در پوست شما ایجاد می‌کند. متخصص واریس از ابزار کوچکی که شبیه یک قلاب است برای یافتن رگ واریسی استفاده می‌کند و تا آنجا که ممکن است رگ را بیرون می‌کشد.

پس از خارج شدن بخشی از ورید، جراح عروق انتهای ورید را می‌بندد تا دیگر خونی در آن جریان نداشته باشد. جراح عروق ممکن است نیاز به ایجاد چندین برش کوچک (گاهی ۲۰ یا بیشتر) برای برداشتن تمام وریدهای واریسی داشته باشد.

برش‌های پوست بخیه زده می‌شود و با باندهای کوچک پانسمان می‌شود تا مانند یک برش معمولی بهبود یابد.

فلبکتومی معمولاً حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. با این حال، اگر این روش همزمان با بستن ورید و بیرون کشیدن آن انجام شود، ممکن است تا دو ساعت طول بکشد.

شما در همان روزی که فلبکتومی انجام دادید به خانه می‌روید، اما به کسی نیاز دارید که بعد از عمل شما را به خانه برساند زیرا بعد از عمل مجاز به رانندگی نمی‌باشید.

عمل فلبکتومی

زمان بهبودی فلبکتومی

در روز جراحی، ممکن است کمی درد خفیف ناشی از برش ها را تجربه کنید. در صورت احساس درد، از داروهای مسکن بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده کنید.

در مورد داروهای دیگری که مصرف می‌کنید با جراح خود صحبت کنید و دستورالعمل های او را در مورد هر گونه تغییر در مصرف داروها را اجرا نمایید.

متخصص واریس پس از جراحی، پانسمان روی پای شما قرار می‌دهد. همچنین به شما جوراب‌های واریس می‌دهند تا بپوشید.

می‌توانید روز بعد از جراحی بانداژ خود را بردارید، اما تا زمانی که پای شما بهبود می‌یابد، به پوشیدن جوراب های‌فشاری برای دو تا سه هفته ادامه دهید.

علائم بهبودی بعد از جراحی فلبکتومی

برای یک تا دو هفته پس از جراحی، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• خونریزی خفیف از محل‌ جراحی خود
  • کبودی
  • درد خفیف
  • احساس سوزن سوزن شدن در پا
  • برای تسکین درد از داروهای ضد درد و کیسه یخ استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تسکین بیشتر درد و کاهش خونریزی، پای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

بازگشت به فعالیت‌های روزانه

اکثر افراد ۲۴ ساعت پس از جراحی فعالیت‌های عادی روزانه خود را از سر می‌گیرند. همچنین می‌توانید در عرض یک تا دو روز به سر کار برگردید. اگر شغلی دارید که باید زیاد روی پای خود بایستید، با متخصص واریس در مورد زمان ایمن بازگشت به کار صحبت کنید.

عوارض عمل فلبکتومی

عمل فلبکتومی بی خطر است، اما با ریسک‌های کوچکی همراه هستند، مانند:

• عفونت در محل جراحی
  • تغییرات دائمی در رنگ پوست در جایی که رگ های واریسی برداشته شده است
  • خون ریزی خفیف
  • کبودی شدید یا خونی که در زیر پوست شما جمع می‌شود (هماتوم)
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن که بیش از چند روز طول می‌کشد

اگر در مورد هر یک از این علائم نگران هستید، بلافاصله با کلینیک واریس دکتر موحدین تماس بگیرید.

عوارض عمل فلبکتومی

جراحی فلبکتومی در کلینیک واریس دکتر موحدین

چه زمانی باید نگران واریس باشم؟ رگ های واریسی می‌توانند با افزایش سن ظاهر شوند، ناخوشایند به نظر برسند و همچنین بسیار دردناک باشند. اگر رگ های واریسی را تجربه می‌کنید که ناراحت کننده هستند و زندگی روزمره شما را مختل می‌کنند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک متخصص واریس مشورت کنید. اگرچه واریس خطرناک نیست، چندین گزینه درمانی ممکن است کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و تعیین وقت تماس بگیرید: ۰۲۱۲۵۹۱۷۸۷۸

تماس 02125917878