عمل میکرو فلبکتومی

کلینیک واریس

عمل میکرو فلبکتومی

فلبکتومی یک روش درمانی کم تهاجمی برای واریس است. در این روش جراح عروق از یک تیغ جراحی کوچک و قلاب برای برداشتن رگ‌های واریسی سطحی که درست زیر سطح پوست قرار دارند و طنابی شده‌اند استفاده می‌کند. این تکنیک قدیمی و آزموده شده یکی از روش های کارآمد درمان واریس طنابی است که توسط جراح عروق متبحر انجام می‌شود. در برخی از بیماران با صلاحدید و تشخیص جراح عروق، این روش به سایر روش‌ها مانند لیزر واریس ارجحیت دارد.

 

میکرو فلبکتومی چیست؟

فلبکتومی به زبان ساده شکلی از “سوراخ کلید” ورید واریسی یا به عبارتی جراحی میکروسکوپی است. قبل از اینکه قلاب فلبکتومی برای بیرون کشیدن ورید وارد شود، برش‌های کوچک حدود چند میلی‌متری در محل ورید واریسی ایجاد می‌شود. نیازی به بخیه نیست و برش به دلیل کوچک و ریز بودن به سرعت بهبود می‌یابد. این باعث می‌شود که این روش نسبت به “برداشتن رگ” سنتی که قدیمی است و با میزان موفقیت ضعیف و زمان بهبودی طولانی همراه است، بسیار کم خطرتر و مفید‌تر باشد.

 

عمل میکرو فلبکتومی

 

فلبکتومی به چه معناست؟

اصطلاح پزشکی “فلبکتومی” از دو عبارت پزشکی تشکیل شده است. کلمه “فلب” به معنای “ورید” است در حالی که اصطلاح “اکتومی” به معنای “درآوردن یا بیرون آوردن” است. به دلیل طراحی کم تهاجمی آن به عنوان میکرو فلبکتومی نیز شناخته می‌شود.

 

روش درمان واریس با فلبکتومی

عمل فلبکتومی‌ امروزه اکثر مواقع به صورت سر‌پایی انجام می‌شود. این عمل بسیار دقیق و کم‌تهاجمی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این روش مشابه سایر درمان‌های کم تهاجمی واریس مانند لیزر داخل وریدی است. بیماران می‌توانند واریس‌ها را به صورت سرپایی بدون نیاز به بستری در بیمارستان تحت درمان قرار دهند.

 

چه واریس‌هایی را می‌توان با فلبکتومی درمان کرد؟

فلبکتومی سرپایی برای درمان سیاهرگ های برآمده که در سطح پوست ظاهر می‌شوند استفاده می‌شود. همچنین اگر سایر درمان‌های واریس برای کاهش برآمدگی‌های سطحی مؤثر نبوده باشند، معمولاً عمل فلبکتومی انجام می‌شود. به عنوان مثال، زمانی که اندازه و فشار خون در ورید برای درمان اسکلروتراپی خیلی زیاد است و شرایط پوستی بیمار احتمال ایجاد مشکلات زیبایی پس از درمان اسکلروتراپی را مطرح می‌کند، از فلبکتومی به عنوان جایگزین مطمئن جهت درمان واریس بدون عوارض و مشکلات زیبایی ظاهری استفاده می‌شود.

 

فلبکتومی با لیزر درون وریدی

فلبکتومی اغلب در ترکیب با لیزر استفاده می‌شود، که این امر دلیل “ریفلاکس وریدی” وریدهای واریسی را برطرف می‌کند. در حالی که لیزر اندوواسکولار مشکلات ریفلاکس وریدی را تصحیح می‌کند، گاهی اوقات نمی‌تواند ظاهر برآمده وریدهای کم عمق را به حداقل برساند. در چنین شرایطی، میکرو فلبکتومی به عنوان یک روش موثر برای برداشتن فیزیکی وریدهای پیچ خورده و برآمده کم عمق توصیه می‌شود. این برآمدگی‌ها به عنوان “واریس” شناخته می‌شوند و فلبکتومی در از بین بردن این رگ های ناخوشایند بسیار موفق است. با این حال، فلبکتومی علت اصلی واریس را برطرف نمی‌کند. به همین دلیل است که معمولاً با درمانی مانند لیزر واریس ترکیب می‌شود که به طور خاص جریان خون نادرست «ریفلاکس وریدی» را برطرف می‌کند (جایی که خون به دلیل دریچه‌های وریدی معیوب به داخل ورید جریان می‌یابد و منجر به متورم و بزرگ شدن رگ‌های واریسی می‌شود).

 

چرا از فلبکتومی برای درمان واریس استفاده کنیم؟

مزیت اصلی انجام عمل فلبکتومی، برداشتن فوری وریدهای سطحی برجسته است که اغلب می‌تواند اعتماد به نفس بیمار را تحت تأثیر قرار دهد. دلایل زیبایی، این روش را به انتخابی عالی برای بیمارانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند علائم قابل مشاهده وریدهای سطحی خود را به سرعت کاهش دهند. اگر فردی رویداد بزرگی را برای آماده شدن دارد، مانند عروسی یا تعطیلات، به عنوان مثال، مانند عروسی که باید برای آن آماده شود، فلبکتومی یک راه حل سریع درمانی برای رفع رگ های سطحی متورم می‌باشد. با این حال، جراح عروق همیشه پس از ارزیابی رگ های شما در طول یک ویزیت دقیق، در مورد اینکه آیا این گزینه بهترین درمان برای شما است یا خیر، بیماران را راهنمایی می‌کند.

 

روش درمان واریس با فلبکتومی

 

فلبکتومی زمانی که بر روی کیس مناسب انجام شود یک روش بسیار موفق است. این عمل نرخ موفقیت طولانی مدت ثابت شده ۹۰٪ دارد و اثربخشی زیادی در کاهش چشمگیر ظاهر وریدهای واریسی دارد.

مزایای جراحی فلبکتومی عبارتند از:

  • درمان کم تهاجمی
  • انجام با بی‌حسی موضعی
  • میزان موفقیت چشمگیر در ترکیب با سایر روش‌ها مانند لیزر درون وریدی و اسکلروتراپی فوم
  • زمان بهبودی سریع و بازگشت تقریباً فوری به فعالیت های عادی روزانه
  • هیچ اثر یا جای زخم آشکاری بر جای نمی‌گذارد حدود ۹۵ درصد از بیماران بعد از فلبکتومی، تسکین قابل توجهی از درد و علائم را تجربه می کنند.

 

مراحل انجام جراحی فلبکتومی

درمان فلبکتومی سرپایی به عنوان یک عمل جراحی میکروسکوپی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌شود و معمولا بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت تکمیل می‌شود.

قبل از اینکه بیمار تحت درمان قرار گیرد، جراح عروق موقعیت وریدهای برآمده بیمار را با کشیدن اطراف آنها با یک نشانگر مشخص می‌کند. این کار باید در حالی که بیمار ایستاده است انجام می‌شود، زیرا به محض اینکه بیمار روی تخت دراز بکشد، رگ های واریسی تخلیه شده و از دید ناپدید می شوند.

پوست سراسر ناحیه درمان قبل از جراحی برای آماده شدن برای میکرو برش‌ها، تمیز می‌شود. سپس یک بی حس کننده موضعی به زیر پوست تزریق می‌شود تا رگ ها و پوست اطراف آن بی حس شوند.

سپس از یک تیغ جراحی کوچک برای ایجاد یک میکروپنچر کوچک استفاده می‌شود تا به جراح عروق اجازه دهد تا ورید واریسی آسیب‌دیده را به صورت فیزیکی حذف کند. برای این برش از یک تیغه بسیار ظریف ۲ میلی متری استفاده می‌شود و در حالی که ممکن است کمی احساس ناراحتی کند، به دلیل قدرت بی حس کننده موضعی، بیمار دردی را احساس نخواهد کرد.

سپس یک قلاب فلبکتومی بسیار ظریف به ورید متصل می‌شود تا آن را بالا بکشد و از بدن خارج کند. وریدهای واریسی بزرگ شده به راحتی قابل جمع شدن هستند، بنابراین انجام این روش نسبتاً ساده است.

برش های ایجاد شده در طول عمل به قدری کوچک هستند که نیازی به بخیه نیست و زخم خود به خود به سرعت بهبود می یابد. یک پانسمان جراحی در محل برش برای تسهیل این روند طبیعی اعمال خواهد شد.

 

مراقبت های بعد از عمل میکرو فلبکتومی

بلافاصله پس از عمل، جراح عروق شما پانسمان جراحی را برای بستن برش‌های ریز اعمال می‌کند. این پانسمان باید به مدت ۳ روز بماند تا برش بهبود یابد. پا‌ها نیز با یک باند فشاری پیچیده خواهد شد تا ناحیه درمان را ایمن کرده و به بهبودی کمک کند.

بیماران باید تا ۲۴ ساعت پس از انجام فلبکتومی از رانندگی به دلیل عوارض و بی‌حسی موضعی خودداری کنند. جوراب های فشاری و بانداژ باید ۲ تا ۳ هفته بعد از عمل پوشیده شوند. بیماران می‌توانند تقریباً تمام فعالیت‌های معمول خود را روز بعد از درمان، زمانی که جوراب‌های واریس می‌پوشند، انجام دهند. می‌توانید انتظار داشته باشید که فعالیت‌های روزانه را در عرض ۲۴ ساعت از سر بگیرید، اگرچه از فعالیت‌های شدید مانند رفتن به باشگاه باید به مدت تقریباً ۲ هفته اجتناب شود.

 

مراحل انجام جراحی فلبکتومی - کلینیک واریس دکتر موحدین

 

عوارض فلبکتومی چیست؟

اکثر عمل‌های فلبکتومی سرپایی به لطف میزان موفقیت بسیار بالای این روش، طبق برنامه پیش می‌روند. با این حال، از آنجایی که این روش جراحی میکروسکوپی است، ممکن است برخی از بیماران عوارض جانبی را تجربه کنند.

شایع ترین عارضه کبودی اطراف ناحیه درمان است. این کبودی معمولاً حدود ۱-۳ هفته پس از درمان بهبود می‌یابد. برخی از بیماران نیز ممکن است درد در ناحیه درمان را تجربه کنند. اما می‌توان با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه برای تسکین درد این مشکل را برطرف کرد.

 

تفاوت بین فلبکتومی و استریپینگ ورید چیست؟

برداشتن ورید روش قدیمی برای از بین بردن واریس با جراحی است. با این حال، این فرآیند جداسازی اغلب منجر به درد و کبودی قابل توجهی برای بیمار می‌شد. همچنین میزان شکست نسبتاً بالایی داشت و تنها ۵۰ درصد موارد موفق بودند.

امروزه، کلینیک های پیشرفته واریس مانند کلینیک واریس دکتر موحدین، روش‌های کم تهاجمی‌تری مانند لیزر اندوواسکولار و فلبکتومی را ارائه می‌دهند. در حالی که فلبکتومی هنوز یک روش جراحی است، اما برش‌ها کوچک هستند و سریع بهبود می‌یابند.

جهت تعیین نوبت ویزیت و مشاوره رایگان انجام فلبکتومی با ما تماس بگیرید: ۰۲۱۲۵۹۱۷۸۷۸

5/5 - (25 امتیاز)